ایرانی باشید

ایرانی باشید

مطالب آموزشی و سرگرم کننده برای زندگی بهتر
ایرانی باشید

ایرانی باشید

مطالب آموزشی و سرگرم کننده برای زندگی بهتر

طرز تهیه خورش خلال یک خورش خوشمزه از کردستان

طرز تهیه خورش خلال

طرز تهیه خورش خلال با زرشک سیاه بادام با مرغ برای 8 نفر 6 نفر با گوشت چرخ کرده فوت و فن 15 نفر با زرشک قرمز ۲۰ نفر برای دو نفر ۱۲ نفر خورشت خلال اردبیل

خورش خلال یکی از خورش های اصیل و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر کرمانشاه می باشد، برای مشاهده این دستور آشپزی کردی در ادامه با وبلاگ ایرانی باشد همراه باشید. 

 

مواد لازم برای ۴ نفر

  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • زرشک سیاه یا قرمز ۱۰۰ گرم
  • خلال بادام درشت ۲۵۰ گرم
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • روغن و زردچوبه به مقدار کافی

دستور پخت خورش خلال

 

مرحله اول

ابتداگوشت را می شوییم ( می توانید به جای گوشت قرمز از ۷۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید ) و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مکعب های در اندازه های ۲ سانتیمتر خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

 
 

مرحله دوم

پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخونه نگینی خرد می کنیم و بعد قابلمه ای را روی حرارت می گذاریم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود و پیازها را داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

 
 

مرحله سوم

سپس کمی زردچوبه روی آن ها می پاشیم و تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا پیازها سرخ و طلایی شوند و آنوقت گوشت های خورشتی خرد شده را اضافه می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها تغییر کند و گوشت ها را اطراف قابلمه جمع می کنیم.

 

 

مرحله چهارم

حالا وسط قابلمه را خالی می کنیم و رب گوجه فرنگی را در وسط می ریزیم و به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد مواد را مخلوط می کنیم و ۸ لیوان آب جوش روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

 
 

مرحله پنجم

اول حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا گوشت ها کاملا مغز پخت شوند. پس از گذشت ۱ ساعت از پخت مواد خورشت لیموعمانی ها را با چنگال چند سوراخ می زنیم و در لیوانی قرار می دهیم.

 
 

مرحله ششم

سپس روی لیمو عمانی ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۱ ساعت خیس بخورند. خلال بادام ها را نیز داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا ۱ ساعت خیس بخورند و نرم شوند.

 

 

مرحله هفتم

سپس ۱۵ دقیقه آخر خلال بادام را آبکش کنید و در کاسه ای بریزید و زعفران دم کرده روی آن ها بریزید تا خیس بخورند و معطر و خوش رنگ شوند. سپس خورشت را بررسی می کنیم و گوشت را تست می کنیم به احتمال زیاد گوشت بعد از ۲ ساعت پختن کاملا مغز پخت شده است.

 
 

مرحله هشتم

خلال بادام ها را همانطور با زعفران دم کرده داخل خورشت می ریزیم و لیمو عمانی ها را آبکش می کنیم و آب ان را بیرون می ریزیم  و همراه با زرشک،گلاب،فلفل و کمی نمک به خورشت می افزاییم و اجازه می دهیم تا خورشت منسجم شود و جابیافتد.

 
 

مرحله نهم

نکته مهم در مورد خورش خلال این است که این خورش مانند خورش کرفس به صورت کم آب سرو می شود. خورشت خلال که غلیظ و منسجم شد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و خورشت خلال را داخل ظرفی می ریزیم و همراه با پلو نوش جان کنید.


منابع :

خورش خلال

دستور خورش کرمانشاهی

طرز تهیه خورش کرمانشاهی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد